Mit érdemes tudni a monacói pályáról?

Nyomtatás

altCircuit de Monaco - Monte Carlo

Debütálás éve: 1950

Körhossz: 3340 m

Körök száma: 78

Versenytáv: 260.520 km

Kanyarok száma: 19

Leggyorsabb kör: M. Schumacher - 1:14.439 (2004, Ferrari)

A Monacói Nagydíj az egyik legrégebbi verseny a Forma-1 naptárában. 1950-től rendeznek itt futamokat, sőt Grand Prix versenyeket már az 1920-as évek óta tartanak ezen a helyszínen. A futamot az Monacói Automobil Club elnökének fia, Anthony Noghes hívta életre - a pálya utolsó kanyarja az ő nevét viseli -, mivel a szervezet csak akkor válhatott teljes jogú nemzeti autósport-szövetséggé, ha legalább egy jegyzett futamot megrendez a határain belül. Mivel a mediterrán városállam területe alig két négyzetkilométer, ez nem volt egyszerű feladat, de végül az autósport leghíresebb utcai aszfaltcsíkja lett az eredmény.

Sokak szerint maga a pálya már nem igazán való a mai F1-es autóknak (túl lassú, túl szűk, nehéz előzni stb) mégis a pilóták imádják különleges hangulata miatt.

A győzelmek rekordját  Ayrton Sennát tartja. A brazil legendát összesen 6 alkalommal intette le a kockás zászló (ebből 5 győzelmet sorozatban szerzett: 1989-1993). Michael Schumacher ötször nyert Monacóban: 1994-ben és 1995-ben a Benettonnal, 1997-ben, 1999-ben és 2001-ben pedig a Ferrarival. Ezzel - Graham Hillel holtversenyben - ő a pálya második legsikeresebb versenyzője. Fernando Alonso kétszer (2006-Renault és 2007-McLaren-Mercedes). A Ferrari csapata 2001 óta nem tudott itt futamot nyerni.

Jelenlegi versenyzőink eddigi szereplése:

  Felipe Massa: Fernando Alonso:
2001    kiesett (Minardi)
2002  kiesett (Sauber)  
2003    5. (Renault)
2004  5. (Sauber)  kiesett. (Renault)
2005  9. (Sauber)  4. (Renault)
2006  9. (Ferrari)  1. (Renault)
2007  3. (Ferrari)  1. (McLaren-Mercedes)
2008  3. (Ferrari)  10. (Renault)
2009  4. (Ferrari)  7. (Renault)
2010  4. (Ferrari) 6. (Ferrari)
2011 kiesett (Ferrari) 2. (Ferrari)

Időjárás-előrejelzés:

Az időjárás-előrejelzések szerint csütörtökön várhatja a legjobb idő a csapatokat a hercegségben, 25-27°C körüli maximummal. Szombatra és vasárnapra már kevésbé jósolnak jó időt a meteorológusok: a hőmérséklet a pénteki esőzéseknek köszönhetően körülbelül 5°C-ot esik majd vissza, míg az sem kizárt, hogy azesőzés az időmérőig elnyúlik. Vasárnapra javulhat az idő, de a csütörtökihez képest a futam napjára is hűvösebb időre lehet számítani.

A Pirelli által szállított gumikeverékek:

A Pirelli az eddigi futamokkal ellentétben a lágy (sárga) és a szuperlágy (piros) keverékeket szállítja Monacóba. Utóbbi ezen a hétvégén fog debütálni versenykörülmények között.
Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója szerint a taktika fontos szerepet játszhat a versenyen. "A tavalyi versenyen három különböző stratégiával versenyzett a három dobogós, egészen a piros zászlóig" - nyilatkozta Hembery. "A szuper lágy az egyetlen olyan keverék, amely változatlan maradt a tavalyi évhez képest, mivel bebizonyosodott, hogy nagyon hatékonyak az olyan pályákon, mint amilyen a monacói is, de természetesen a profiljukat újraterveztük, hogy jobban megfeleljenek a 2012-es szabályoknak. Mivel a gumik kopása alacsony Monacóban, a versenyzőknek lehetőségük lesz a legkeményebben nyomniuk az elejétől a végéig. A stratégia nagyon fontos lesz Monacóban, ahol a pályán való előzés sokkal nehezebb, mint bárhol máshol. Emiatt a hercegség történetében gyakran meglepetések születnek. Olyan autókkal, amelyek ennyire közel vannak egymáshoz, a legapróbb előny vagy a legkisebb hiba is nagy hatással van a verseny kimenetelére, mint ahogy ezt a szezonban már annyiszor láthattuk."

DRS aktiválási zóna:

Az FIA a tavalyi évhez hasonlóan úgy döntött, hogy nem engedélyezi a DRS használatát az alagútban, mert az több versenyző szerint is túl veszélyes lenne, így idén is a célegyenesben jelölték ki az előzési zónát, ami így a legrövidebb DRS zóna a versenynaptárban. A pilóták az utolsó, Anthony Noghesról elnevezett kanyar kijáratánál állíthatnak a hátsó szárnyon. A detektálási pont - ahol egy másodpercen belül kell lennie a hátul haladónak, hogy használhassa a rendszert - nem sokkal az Uszoda kijárata után lett megjelölve.

Tudnivalók a pályáról:

A 3340 méter hosszú aszfaltcsík a leglassabb a Formula-1-ben. Michael Schumacher 2004-es körrekordjának átlagsebessége alig haladta meg a 161 km/órát, és a leghosszabb, fél kilométeres egyenesben is csak 286 km/h-ra gyorsulnak fel az autók. A pálya 19 kanyarja is többnyire lassú, az egyetlen elnyújtott ív a Casino térre vezető balos, a Massenet.  Előzni borzasztóan nehéz, mivel a pálya rendkívül keskeny.

Kritikus pontok:

- Rögtön a rajt után az 1-es kanyarban nagyon fontos megtartani a lendületet, mert ezután következik a Casino felé vezető emelkedő.

- A teljes sebességgel átszáguldott alagút utáni 11-es lassú sikánnál nagyot kell fékezniük a pilótáknak, ráadásul a sötétségből hajtanak ki, ami szintén szokatlan.

- A Rascasse előtti nagyon gyors lassító is rendkívül kritikus, hiszen a bejárati része nem látható, illetve a kijáratnál sincs kifutási zóna.

Technikai jellemzők:

Monaco műszaki szempontból sok tekintetben különleges. Például a 45 km/órával bevetett Grand Hotel hajtűkanyar annyira szűk, hogy csak a kormánymű átalakításával lehet elérni a megfelelő fordulási szöget. Mindemellett az aszfalt is egyenetlen, emiatt az autók hasmagasságát meg kell emelni 5-7 mm-rel a szokásoshoz képest.

A lassú átlagsebesség miatt - hogy az autó stabil maradjon a féktávokon és hatékonyan tudjon kigyorsítani -, a csapatok maximális leszorító erőt alkalmaznak a beállításoknál.

A rengeteg sebességváltás megterhelő a váltóknak illetve a motoroknak is, bár a motorok szempontjából nem egy erőpálya, sőt inkább alacsony fordulatszámon kell kiválóan muzsikálnia azoknak az F1-es erőforrásoknak, melyeket nem kimondottan erre a célra terveztek.

Gumik szempontjából szintén rendhagyó a közútként használt aszfalt. Mivel itt pénteken nincsenek edzések, így a pályaviszonyok rengeteget változhatnak csütörtökről szombatra. A holtidőkben ráadásul megnyitják a forgalom előtt az aszfaltcsíkot, ami megakadályozza, hogy sok gumi rakódjon le. Legnagyobb kihívás tehát a tapadás megtalálása.

A Monacói Nagydíj hétvégéjének menetrendje magyar idő szerint:

Május 24. (csütörtök):   1. szabadedzés: 10:00 - 11:30
    2. szabadedzés: 14:00 - 15:30
Május 26. (szombat):   3. szabadedzés: 11:00 - 12:00
    Időmérő: 14:00
Május 27. (vasárnap):   Verseny: 14:00

Egy kör Fernando Alonsóval 2011-ből:


Tweet
Módosítás: ( 2012. május 23. szerda, 12:09 )