Nürburgring - Nürburg
Debütálás éve: 1951
Egy kör hossza: 5148 m
Körök száma: 60
Versenytáv: 308.880 km
Kanyarok száma: 16
Leggyorsabb kör: 1:29.468 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
A Nürburgring világ egyik legismertebb versenypályája, bár a mai 5148 méteres aszfaltcsík csak a töredéke az eredeti Nordschleife pályának, ami a németországi Eiffel hegyek között fekszik.
Az eredetileg 22,835 kilométeres kör történelme még a második világháború előtti időkig nyúlik vissza, hiszen a pályát az 1920-as években építették, és már akkoriban nagy versenyeknek adott otthont, így értelemszerűen a Formula-1 programjába is már a kezdetekkor, a világbajnokság második évében, 1951-ben bekerült a Német Nagydíj helyszíneként.
A legendás Nürburgring északi, hosszabb körét, a Nordschleifét még Jackie Stewart keresztelte el Zöld Pokolnak, hiszen a számos bravúros rekorddöntés, illetve izgalmas versenyek mellett, sajnos sok tragikus baleset is köthető a 176 kanyart számláló Nordschleiféhez.
A Nürburgring sohasem tartozott a biztonságos pályák közé, hiszen már csak hossza miatt is nehézkes volt elegendő számú személyzetet kihelyezni. Alig múlt el versenyhétvége sérülések nélkül, sőt még a hétköznapokon is szedte áldozatait a Zöld Pokol. Már a világbajnokság első évtizedében olyan kiváló pilóták vesztették életüket itt,, mint a Ferraris Peter Collins (1958), vagy a Maserati versenyzője, és egyben Juan Manuel Fangio pártfogoltja, Onofre Marimon, aki 1954-ben, az időmérőn elszenvedett halálos balesetével a legelső áldozata volt a száguldó cirkusznak.
A ’60-as években már kevés volt az a néhány szalmabála, ami a „biztonságot” jelentette, így legelőször 1970-ben esett át néhány módosításon, majd egy hockenheimi kitérő után 1971-re a Német Nagydíj újra visszatért továbbra is félelmetes Nürburgringre.
Niki Lauda például még jóval a balesete előtt, azt mondta: "Aki manapság azt mondja, szeret a Nürburgringen versenyezni, az hazudik. Vagy bolond! Legalább két olyan pont van a pályán, ahol minden körben szinte szörnyethalok a félelemtől."
1975-re már komoly viták folytak a versenypálya lerövidítéséről, de a Német Autóklub akkori sportigazgatója a tradíciókra hivatkozva nem engedett. Ezután pedig jött 1976. augusztus elseje, és a Formula-1 egyik legemlékezetesebb balesete, ami nem csak a Nürburgringnek lett végzetes, de kis híján egy kiváló pilótának Niki Laudának is. A Ferrari versenyzőjének szörnyű, de végül szerencsés balesete után a ring licenszét visszavonták, és a Német Nagydíj Hockenheimbe költözött.
Az új, 4556 méteres rövidített szakasz, a pálya egy részének átépítésével 1984-re készült el, és ebben az évben az Európai Nagydíjnak, majd 1985-ben még egy alkalommal a Német Nagydíjnak adott otthont. Ezután 1995-től újra az Európa Nagydíj helyszíne lett, és csak néhány éve (2009 óta) lett ismét a versenynaptár Német Nagydíjának otthona, de csak évenkénti váltásban Hockenheimmel. Mai végleges hosszát (5148 méter) 2002-ben nyerte el, amikor átépítették a célegyenes utáni szakaszt, és meghosszabbították a vonalvezetését, azóta pedig csak kisebb átalakítások történtek rajta.
A Nürburgring ez idáig összességében 27 Német Nagydíjnak, 12 Európa Nagydíjnak és 2 Luxemburgi Nagydíjnak adott otthont, ebből a Ferrari eddig összesen 14 alkalommal diadalmaskodott:
Német Nagydíjon szerzett nürburgringi győzelmek:
1951 - Alberto Ascari
1952 - Alberto Ascari
1953 - Giuseppe Farina
1956 - Juan Manuel Fangio
1963 - John Surtees
1964 - John Surtees
1972 - Jacky Ickx
1974 - Clay Regazzoni
1985 - Michéle Alboreto
Európa Nagydíjon szerzett nürburgringi győzelmek
2000, 2001, 2004, 2006 - Michael Schumacher
2002 - Rubens Barrichello
Kritikus pontok:
A nürburgringi pályán az előzés nehéz, de nem lehetetlen. Erre a legjobb lehetőséget az 1-es kanyar, a 8-as Dunlop kanyar és az NGK-sikán előtti fékezési zóna nyújtja.
A Mercedes Aréna - az 1-es és a 4-es kanyar között - szűk és alacsony tapadású kanyarok kombinációja, ahol több ideális rész is létezik. A versenyzők itt nyerhetik vagy éppen itt veszíthetik el a legtöbb időt egy körön belül.
Az NGK-sikán - 13-as és 14-es kanyar - egy lassú sikán egy kemény fékezési zónával egy hosszú egyenes után. Talán itt lehet a legnagyobb eséllyel előzni a pályán.
Technikai jellemzők:
Nürburgring az egyike a legnagyobb leszorítóerőt megkövetelő pályáknak. A nagy leszorítóerőre nem csak a lassú és a közepes sebességű kanyarok miatt van szükség, hanem a megfelelő stabilitás miatt is az első kanyarban és a sikánoknál.
A felfüggesztés is fontos szerepet kap ezen a pályán. Az autónak megfelelően kell reagálni a gyors irányváltásokra, emellett a megfelelő felfüggesztés-beállítsoknak a sikánokból való kigyorsításkor is elengedhetetlen szerepük van a jó tapadás biztosítására.
A motorok nincsenek nagy igénybevételnek kitéve, a versenyzők a pálya 58%-át teljesítik padlógázon, de a leghosszabb padlógázas szakaszt is 10 másodperc alatt teljesítik. A motorok segítéségére van az általában alacsony hőmérséklet és a tengerszint feletti 500 méteres magasság is.
A fékeket már jobban igénybeveszi a pálya. Annak ellenére, hogy egy kör 12%-ában használják csak a fékeket a versenyzők, a négy kemény féktáv miatt az egyik legnehezebb pályák közé tartozik a Nürburgring a fékek szempontjáól.
A német aszfaltcsík esetében nem beszélhetünk gumigyilkos pályáról, de a gyors irányváltások miatt a gumikra nagy oldalirányú erők hatnak.
A Német Nagydíj hétvégéjének menetrendje magyar idő szerint:
Július 22. (péntek): | 1. szabadedzés: | 10:00-11:30 | |
2. szabadedzés: | 14:00-15:30 | ||
Július 23. (szombat): | 3. szabadedzés: | 11:00-12:00 | |
Időmérő: | 14:00 | ||
Július 24. (vasárnap): | Verseny: | 14:00 |