Ferrari Classiche… A Ferrari rajongók többségének valószínűleg nem mond túl sokat ez a két szó, maximum annyit sejtenek, hogy biztos valami öreg autókkal kapcsolatos dolog lehet. Csak az igazán fanatikus, a múltat is ismerő, a gyár veterán autóiért is lelkesedők tudják, hogy ez az a hely, ahol a Ferrari „életben tartja a saját legendáját”.
A Ferrari Classiche műhelyét 2006-ban nyitották meg Maranelloban a gyár területén belül azzal a céllal, hogy a veteránkorú autókat eredeti alkatrészekkel, speciálisan képzett szakemberek restaurálják és tartsák karban. A megnyitón Luca di Montezemolo és Piero Ferrari elmondták, hogy azokat az ügyfeleket, gyűjtőket kívánják kiszolgálni, akiknek klasszikus autóik vannak és eredeti állapotban szeretnék megőrizni őket. Hangsúlyozták, hogy fontos számukra a történelem és annak életben tartása, a legendás modellek megőrzése az utókor számára.
A műhely gyakorlatilag egy kis manufaktúraként működik, ahol mindössze néhány ember dolgozik, a legjobb és legtapasztaltabb veterános szerelők. Itt nincs kapkodás, nincs teljesítménykényszer, addig dolgoznak egy-egy autón, amíg tökéletes gyári állapotba nem hozzák. A Ferrari Classiche többféle szolgáltatást kínál: a mai autókhoz hasonló „normál”, időszakos szervizelést, egy-egy alkatrész előállítását és beszerelését, komplett „utolsó csavarig” restaurálást, illetve gyári minősítési eljárást is választhat az ügyfél. Bármelyik Ferrari bekerülhet a műhelybe, amelyet valaha is gyártottak Maranelloban: a pályaautók, az egyedi modellek és a Corse Clienti keretén belül működtetett, privát ügyfelek által használt egykori Forma-1-es autók korra való tekintet nélkül, az utcai modelleknél azonban van egy megkötés: 20 évnél idősebbnek kell lenniük.
„Certificato di autenticitá”
A Ferrari Classiche által kiadott minősítést csak rendkívül szigorú feltételekkel kaphatja meg egy Ferrari. Első lépésként el kell küldeni az autót Maranelloba, hogy egy 250 pontos listán végighaladva alaposan átvizsgálják minden egyes elemét: karosszéria, motor, erőátvitel, futómű, fékek és természetesen a belsőt is. Az összes alkatrésznek eredeti gyárinak kell lennie, vagy ha valami cserélve volt az elmúlt évtizedekben, akkor kizárólag olyan korabeli gyári alkatrész elfogadott, ami abban az időben elérhető/rendelhető volt az adott modellhez. Például egy 250 GTO-ra nem lehet feltenni mondjuk a 288 GTO felnijeit, bár egy Ferrari tulajdonos ilyet valószínűleg sosem követne el :) Ha az autó csak 249 pontot teljesít, akkor azonnal megbukott, mindennek tökéletesnek kell lennie. Természetesen a csapat kicserél, megjavít és felújít, hogy az autó megfeleljen a szigorú követelményeknek. Amennyiben sikeresen átmegy a „műszaki vizsgán”, akkor a Piero Ferrari által vezetett bizottság ítéli oda a minősítést. Érdekesség, hogy maga Piero ír alá minden egyes tanúsítványt.
A minősítés óriási presztízsértékkel bír gép és tulajdonos számára egyaránt. Egy-egy veterán eladási árát is megdobhatja, továbbá az autó csak ennek birtokában válik jogosulttá a Ferrari hivatalos rendezvényein való részvételre (mint például a Shell Ferrari Historic Challenge sorozat, amely 2008-ban a Ferrari Challenge betétfutamaként a Hungaroringre is ellátogatott). A bizonyítvány mellé egy apró plakett is jár, amit a tulajdonosok büszkén tesznek fel autójukra, ezzel is jelezve, hogy nem egy „egyszerű” veterán Ferrariban ülnek. Egy leendő vevő számára pedig jelzéssel bír, hogy az adott autó kifogástalan állapotban van.
Restaurálás és alkatrész újragyártás
A Ferrari Classiche természetesen minden eszközzel rendelkezik egy teljes restauráláshoz, ebben még nem is lenne semmi különleges, hiszen rajtuk kívül világszerte rengeteg jól felkészült veterános műhely van, akik magas színvonalon dolgoznak. De Maranelloban a legapróbb részletekre is odafigyelnek és nem a sarki bontóba szaladnak el egy-egy szükséges alkatrészért: egy óriási archívumban minden egyes autóról (!) vaskos dosszié van, amelyet a Ferrari valaha is kigurított a Via Abetone Inferiore 4. szám alatti gyárkapun 1947 óta, így az alvázszám alapján könnyen utána lehet nézni, hogy az adott példányt annak idején pontosan milyen felszereltséggel és összeállításban gyártottak le. Kell egy új dugattyú az 1972-es 365 Daytona 10. hengerébe? A kedves ügyfél összetörte a 166 Inter egyik sárvédőjét a Mille Miglián? Nem probléma… A korabeli dokumentumok alapján minden szükséges alkatrészt újból előállítanak „eredetiben”, legyen szó egy apró csavarról, egy lökhárítóról, egy belső újrabőrözéséről, de előfordult már olyan is, hogy a több évtizedes tervrajzok alapján megépítették egy 275 GTB komplett motorját, amire valószínűleg a világ egyetlen műhelye sem vállalkozott volna.
A műhely szolgáltatásai nem olcsók, de nyilván akinek egy többmillió euro értékű veterán Ferrarija van, az nem fogja sajnálni a pénzt, hogy megőrizze autója tökéletes állapotát. A 60 euros (jelenlegi árfolyamon kb 18 ezer forintos) óradíj első hallásra még talán nem tűnik soknak, a modern Ferrarikat szervizelő műhelyek is hasonló összegért dolgoznak mondjuk egy 458 Italián. De míg egy mostani autón a kötelező szerviz viszonylag gyorsan és egyszerűen megvan (olajcsere, szűrők, stb…), addig egy veteránnál néha hónapokat is igénybe vehet a teljes felújítás és így már elég borsos lehet a számla. A gyár egy szűk „elitklubot” is létrehozott a Classiche ügyfeleinek, a klubház a fioranoi pálya közepén található épület, amely egykoron a Commendatore rezidenciája is volt.
A Ferrari Classiche a világ egyik legkülönlegesebb autómárkájának veterán korú műalkotásait őrzi meg az utókornak, reméljük még sokáig lesz munkájuk :)
A gyári fotókért köszönet Papp Gábornak, a Ferrari Budapest munkatársának