F1 Ferrari Hírek - Mindig Naprakész

2024. december 04. szerda.

Új éra hajnalán: Technikai szabályváltoztatások

E-mail Nyomtatás PDF
Szabó Balázs - A Formula-1 egy új éra felé közelít, mely technikailag egy új világba helyezi a csapatok mérnökeit. A szabályokmódosulások nem csak a motorokat és egyéb energiatermelő egységeket érintik, hanem aerodinamikailag és biztonsági téren is új utakat nyitnak.alt
 
Kipufogó
 
Az új 1,6 literes motorok érájában kötelező lesz a mono-kipufogó rendszerek használata azok után, hogy hosszú perióduson át dupla kipufogó volt szolgálatban. A motor égéstermékét kivezető csőnek 170-185 mm-re kell elhelyezkednie a hátsó tengely mögött és 350-500 mm-re a padlólemez fölött.
 
Míg a 2013-as szabály a cső utolsó 100 mm-re, a jövő évi formula az utolsó 150 mm-re szab szigorú korlátozásokat. Ennek öt fokban kell felfele mutatnia (a kocsi referencia síkjához képest), így a kipufogó által szállított nagy energiájú gázok aerodinamikai célokra való felhasználása nehezen lesz megvalósítható.
 
Ahogyan idén, jövőre is tiltott lesz, hogy ezt a kritikus zónát bármiféle karosszériaelem is borítsa, így nem lesz lehetőség arra, hogy a gázokat lefele irányítsák fordítólemezekkel.
Ugyanakkor szabadságot kapnak a mérnökök a kipufogónak az autó centrális vonalához való elhelyezésében: 100 mm-re helyezhetik el jobbra vagy balra ettől. Ez lehetővé teszi, hogy a tavaly óta használt majomülő szárnyakat megtartsák, mely a diffúzor középső paneljának működését segíti elő.
 
A szigorú kipufogó-szabályok miatt jelentős visszaesés várható a leszorító erő szintjében. A csapatok Adrian Newey mintájára 2010-ben hideg, 2011-ben pedig forró befúvást alkalmaztak, majd a 2012 eleji szabálymódosítások után is megtalálták az utat, hogy a forró gázok hatásával blokkolják a hátsó kerekek belső falánál kialakuló turbulens légáramlatokat, ezzel pedig a diffúzor külső paneljait bírják hatékonyabb működésre. Csak ezzel a szabálymódosítással közel 1-1,4 mp-nyi lassulás várható.
 
 
Az orr alakja
 
Az FIA 2012-ben új szabályokat vezetett be az autó orrára vonatkozóan, mely a "kacsacsőr" elnevezésű megoldásokhoz vezetett. Idén maradtak a szabályok, a sasszé továbbra is maximálisan 625 mm magas lehet, az orr 550 mm magas, de lehetőséget adtak a csapatoknak, hogy a nem kívánatos lépcsőszerű magasságkülönbséget egy karbonpanellel takarják el. 
A magas orrokat -többek között - a Red Bull vezette be még 2009-ben annak érdekében, hogy minél több levegőt tudjanak az autó hátsó traktusa felé juttatni, amely az utóbbi évek egyre kisebbedő oldaldobozaival nagy nyereséget rejt magában. A jövő évi szabályok 185 mm-ben határozzák meg az orrvég maximális magasságát, amely nem sokkal több, mint az első terelő szárny oldalsó kaszkád részei, így igen alacsony, lefelé irányuló orrokra kell számítani az új érában.
 
 
Abroncsok
 
Az utóbbi hónapok abroncsproblémáit követően az FIA engedélyezi a gumigyártónak a gumi szerkezetének megváltoztatását a csapatok egyöntetű beleegyezése nélkül.
 
 
 
Hátsó fékek
 
Az új motorszabályok mellett, az autót meghajtó erő jelentős része származik majd az energia-visszanyerő rendszer munkájából. A KERS-et az ERS váltja fel, amely közel dupla erőt fog leadni.  Az ehhez szükséges, a KERS-hez képesti sokkal több energia kinyerése fékezések alatt a fékhatást is befolyásolja majd, így engedélyeznek egy féket szabályozó rendszert, melyet a pilóták kezelhetnek majd. Ez jóval több beállítási lehetőséget biztosít majd, mint a jelenlegi mechanikus megoldás.
 
 
Súlyhatárok
 
Az új energiaszolgáltató rendszerek -belső égésű motor és ERS - jóval nagyobb tömeget nyom, mint azt előzetesen kalkulálták. A korábbi 685 kg-os minimális tömeg helyett az FIA 690 kg-ra emelte az autó-pilóta kettősének minimális tömegét. Idén ez 642 kg volt.
 
 
Kamerák
 
Sok csapat a kötelező elülső kamerák pozícióját úgy határozta meg , hogy az mind aerodinamikailag, mind  a balansz tekintetében a lehető legkedvezőbb legyen az autója számára. Jövőre kizárják ennek a lehetőségét azáltal, hogy a kameráknak a padlólemez fölötti 325-525 mm-es (korábbihoz képest jóval magasabb) tartományban kell helyet foglalniuk.
 
Hozzászólások (1)Add Comment
kálmán89
kálmán89
2013 augusztus, 14
85.66.120.57
...

Nagyon szigorú szabályváltozások ekkora szabályváltozás utoljára 2009 ben volt!

Szóljon hozzá Ön is!
Kérjük, hogy jelentkezzen be, ha hozzá kíván szólni. Ha még nincs fiókja, akkor regisztráljon!

busy
Módosítás: ( 2013. augusztus 13. kedd, 18:20 )  

Pengeélre állítjuk Domenicalit (Második rész)

News image

Szabó Balázs - Egy csapatvezető nem csak fontos döntések...

szombat, 31 augusztus 2013

Bővebben

Pengeélre állítjuk Domenicalit (Első rész)

News image

Szabó Balázs - Egy csapatvezető nem csak fontos döntések...

csütörtök, 29 augusztus 2013

Bővebben

Alonso harcias, Spa pedig kiszámíthatatlan

News image

Szabó Balázs - Megnyerte az időmérő első, esős részét,...

szombat, 24 augusztus 2013

Bővebben

Varázsló nyomában: Fernando Alonso élete (Harmadik rész)

News image

Szabó Balázs - Gyémánttehetség, szédületes gyorsaság, intelligencia, csillapíthatatlan vágy a...

csütörtök, 22 augusztus 2013

Bővebben

Ferrari történelemóra - 1967

News image

Frissült a a Ferrari történelemóra rovatunk. 1967 http://f1ferrari.hu/ferrari_tortenelem_ora/  ...

csütörtök, 22 augusztus 2013

Bővebben

Domenicali: A lehető leggyorsabb autót kell biztosítani pilótáinknak

News image

Domenicali egyértelművé tette hogy a csapat jövőjéről szóló pletykák...

szerda, 21 augusztus 2013

Bővebben

Varázsló nyomában: Fernando Alonso élete (Második rész)

News image

Szabó Balázs - Gyémánttehetség, szédületes gyorsaság, intelligencia, csillapíthatatlan vágy a...

kedd, 20 augusztus 2013

Bővebben

Varázsló nyomában: Fernando Alonso élete (Első rész)

News image

Szabó Balázs - Gyémánttehetség, szédületes gyorsaság, intelligencia, csillapíthatatlan vágy a...

vasárnap, 18 augusztus 2013

Bővebben

Viszlát aerodinamika, üdv mechanika!

News image

Szabó Balázs - Természetesen nem int búcsút a Formula-1...

szerda, 14 augusztus 2013

Bővebben

Új éra hajnalán: Technikai szabályváltoztatások

News image

Szabó Balázs - A Formula-1 egy új éra felé...

kedd, 13 augusztus 2013

Bővebben

A Ferrari magyar "pápája"

News image

Többen összefutottatok Dénessel (A Ferraris pápával :) ) pénteken,...

kedd, 13 augusztus 2013

Bővebben

Ahol a legendák tovább élnek – Ferrari Classiche

News image

Ferrari Classiche… A Ferrari rajongók többségének valószínűleg nem mond...

szerda, 7 augusztus 2013

Bővebben

A Ferrari visszatér Le Mans-ba?

News image

  Szabó Balázs - A Ferrari hamarosan dönt arról,...

vasárnap, 4 augusztus 2013

Bővebben

Schumacher boldog otthon is

News image

Szabó Balázs - A hétszeres világelső pilóta elismerte, nem...

péntek, 2 augusztus 2013

Bővebben

Viszlát, Wrooom!

News image

A Ferrari 23 éven át Madonna di Campiglióban nyitotta...

péntek, 2 augusztus 2013

Bővebben

Ferrari: Kimi válthat, de nem hozzánk

News image

Szabó Balázs - A Ferrari fantáziahíresztelésnek nevezte azokat a...

péntek, 2 augusztus 2013

Bővebben