Kitörő mosoly az egyik oldalon, mérhetetlen csalódottság a másik oldalon. Ezen ambivalens érzések keltették hatalmukba a Ferrari 67 fős japán delegátusát valamint a több millió Tifosót. Felipe Massa dobogóra állhatott közel két év eredménytelenség után, míg Fernando Alonsónak a paddockból kellett végignéznie előnyének elolvadását, miután kiesett a versenyből egy szerencsétlen érintkezés után Kimi Raikkönen autójával.
Még ha csak sovány vigasz, de egy pozitívumot lehet továbbvinni a hétvégéről: Fernando előnyben van a motorok tekintetében: fő ellenfelei közül ő és Felipe az, akinek két teljesen friss aggregátja maradt valamint a Belgiumban két edzést és egy hatalmas balesetet megélt motorja. Ráadásul a Szuzukában használt motorban is sok kilométer maradt, így az edzéseken sem kell majd spórolnia a spanyolnak. Habár a jelenlegi motorok nagyon kevés lóerőt veszítenek életciklusuk előrehaladtával, ami főként a fejlett kenőanyagoknak köszönhető, legalább magabiztosággal töltheti el a spanyolt az, hogy ilyen téren semmilyen megszorítás sem hátráltatja.
Fernando és Kimi nem fért meg egy pályán
Már a hétvége eleje is problémákkal tarkított volt Fernando számára. Egy olyan fejlesztést kellett kiértékelnie, mely alapvetően befolyásolja a választandó aerodinamikai egyensúlyt, így nehézzé teszi a beállítások közi ugrásokat. A Ferrari Szingapúrba egy jelentős fejlesztést vitt magával, alaposan átdolgozták a hátsó szárny véglapjának kopoltyúlemezeit. Mivel a szárny nem hozta a szélcsatornában mért adatokat, újra megpróbálkoztak ezek átdolgozásával Japánra. Összesen három hátsó szárnyat vittek magukkal a felkelő nap országába. Az egyik a szingapúri-specifikáció enyhe átdolgozása, a másik ugyanennek egy jelentősebben módosított verziója volt, a harmadik megoldás pedig a szingapúri futamon bevetett szárny. Pénteken Fernando kipróbálta az új verziók közül mind a kettőt, majd a szombati harmadik szabad edzésen is ezzel próbálkozott, de nem tudták igazán munkára fogni, így az időmérőt a harmadik, konvencionális verzióval kezdte meg. Emiatt vakon kellett nekivágnia a hétvége első döntő szakaszának. Körről körre javult a spanyol, majd az időmérő harmadik szekciójában egy nagyon gyors körön volt, amikor Kimi Raikkönen a kipörgésével sárga zászlót időzett elő, így a spanyolnak vissza kellett vennie a a 14-es kanyarba menet. Fernando 1:32,1-et futott, a középső szektorban az előző idejeire illetve autójának idődeltájára alapozva, fél másodpercet veszített. Ez 1:31,6-os időhöz vezetett volna, mely Button büntetése miatt a harmadik helyre vitte volna előre a világbajnokot.
Ehelyett a hatodik helyről kellett nekivágnia a versenynek, a piszkos oldalról. A futamon átlagos rajtot kapott el, messze nem tudott olyan kiváló startot venni, mint azt többször bemutatta már az évben. A nyári szünet után egy új kuplungot vetett be a csapat, amely nagyon jól funkcionált Spában és Monzában, de Szingapúrban és Japánban Fernando szenvedett a rajtokkal. Az előző hétvégén tapasztalt nehézségek miatt pénteken különösen sok rajtgyakorlatot hajtott végre, de nem hozta meg a gyümölcsét a munka. A jelenlegi rajtoknál minden a kuplung és a hátsó gumik ideális hőmérsékletéről illetve a gázpedálvezérléstől függ. A Ferrari vezető pozíciót foglal el a rajtolásban egy ideje, általában nem is közvetlenül a rajt utáni métereken, hanem a hármas fokozatban nyernek métereket az ellenfeleken. Felipe jó rajtot csípett el ezúttal is, így Alonso mérnökgárdáján a sor, hogy túljusson az elmúlt két alkalommal tapasztalt nehézségeken.
Massa: vissza a reflektorfénybe
Felipe Massa hétvégéje sokkal jobban kezdődött és zárult, mint csapattársáé. A brazil kimaradt a fejlesztések teszteléséből, így teljes mértékben a beállításokra és a gumik kiértékelésére tudott koncentrálni, ezért nagyon hamar megtalálta a helyes utat. Szombaton a döntő momentumban azonban nem találta a tapadást az első tengelyen, amellyel, érdekes módon, a mercedes-es Michael Schumacher szenvedett. Emiatt csak a tizedik helyről vághatott neki a futamnak, de sikeresen kimaradt az első kanyaros incidensből és nagyon jó tempót bemutatva a második helyen végzett.
Az adatok és számok nem csalnak
Fernando Alonso leggyorsabb köre az időmérő edzésen 1 másodperccel maradt el Sebastian Vettelétől, amely, alapul véve a spanyol utolsó megzavart körét, 7-8 tizedre lett volna lecsökkenthető. Fernando három tizedet veszített az első, hatot a középső és egyet az utolsó szektorban az abszolút legjobbakat futó némethez képest. A Red Bull éppen a középső, hosszú egyenessel tartkított szekcióban volt domináns, ahol szokásos formájukat tekintve veszítenie kellett volna, ugyanakkor a most debütált dupla DRS-ük miatt beállítási lehetőségek tárháza nyílt meg előttük. Ugyan kevésbé radikális a rendszerük a Lotuséhoz képest és ez ráadásul valóban a DRS-re épül, mégis nagy segítség egy körön. Négy-öt km/h-s nyereséghez juttatja a pilótákat, amely miatt az egyenesben is csökken a hátrányuk végsebesség tekintetében valamint kissé magasabb szárnyállást használhatnak, emiatt tudtak az első –ultragyors kanyarokból álló- szektorban (is) kimagaslóan gyorsak lenni, ahol az idei évet figyelembe véve a McLaren, Ferrari, Sauber triójának kellett volna vinnie a prímet.
A sebességadatokból jól látszódik, hogy a Red Bull előnyben volt az egyenesekben is a Ferrarihoz képest dupla DRS-e miatt, ez azonban csökkent a futamra az állítható hátsó terelőszárny korlátozott használata miatt. A konkurens csapat ráadásul nem is használta ki teljesen a hetedik fokozatot az időmérőn, hamarabb lekorlátozott a váltó az egyenesekben, így a futamon volt a legoptimálisabb a váltóáttételt.
Sebességek a mért pontokon:
Első szektor Második szektor Harmadik szektor
Felipe Massa: 285,8/270,7 310,7/304,7 273,5/255,6
Sebastian Vettel 287,3/271,7 311,5/299,2 273,9/260,9
Egy fecske nyarat csinál?
A hétvége előtt azon pletykák járták a paddockot, hogy Felipe Massa Nico Hülkenberggel van harcban a Ferrari-ülésért. Miután Lewis Hamilton borította a dominót és ráadásul Sergio Perez is lecsapott a mclarenes lehetőségre, borultak a lehetőségek. Paul di Resta, akinek karrierjét Jenson Button menedzsmentje irányítja, nemzetisége és az emiatti szponzorációs gondok miatt kikerült a wokingi alakulat látóteréből, új irányt célzott meg. Megbízható források szerint ő az, aki kiszoríthatja Felipét az olaszoktól. Ennek ellenére még mindig a brazil tűnik a nyerő pozícióban, főként vasárnapi teljesítménye miatt. A futam után arra a kérdésre, hogy elég lesz-e a második helyezése helyének biztosítására, a brazil egy mosoly kíséretében annyit felelt, hogy „Majd meglátjuk.” A Ferrari egyértelműen egy fecskét keres Alonso mellé, aki elég gyorsan tud repülni, de mindezt csak egy évig. Az ugyanis szinte biztos, hogy Sebastian Vettelnek előszerződése van az olaszokkal, amely a Red Bull és a Ferrari teljesítménykvótájához van kötve.
Alonso bekeményített és kritizál
Mivel is zárhatnánk futamértékelőnket, mint világbajnoki esélyeinkkel?! Fernando ugyan négy ponttal vezet még a bajnokságban, de képes lesz-e megtartani ezt egy hátulról loholó Red Bullal szemben, amely, ha nem is folyamatosan, de az idén során többször képes volt már dominanciát felmutatni? Egy biztos, most már nincs előny, amelybe kapaszkodni lehet: győzelmek kellenek, melyekhez elengedhetetlen a jó startpozíció. Még akkor is, ha a versnytempója általában jó az F2012-nek, nem engedheti meg magának a Ferrari, hogy hátulról rajtoljon. Fernando átlagos startpozíciója ebben a szezonban 7,15. Ha továbbra is folytatja a szenvedést az F2012 egy körön, Alonsónak továbbra is minden egyes kanyarban, minden egyes körön, minden egyes kiállásnál a maximum felett kell teljesíteni. A spanyol vasárnap délután a kiesése után csalódottan elárulta a médiának, hogy hat futam óta ugyanazzal a kocsival megy és kezd elege lenni ebből. Noha kapnak fejlesztéseket, de egyszerűen nem tudják azokat munkára fogni, nem működnek úgy, ahogyan azt várják. Sokszor az utolsó pillanatban az időmérő előtt kénytelenek eldobni az újításokat, amelyek ahhoz vezetnek, hogy még az aktuális csomagból sem tudják a legtöbbet kihozni, mert kevés idő marad az autó beállítására. Vasárnap később a csapat technikai igazgatója, Pat Fry némileg próbálta árnyalni a képet: „Volt néhány jelentős fejlesztésünk az elmúlt futamokon, és még több jön az elkövetkezőkben.” Indiára néhány izgalmas fejlesztésről pletykálnak a bokszutcában, amely valószínűleg egy saját értelmezésű dupla DRS-t jelenthet, azonban az elmúlt hónapok óta tartó szélcsatorna-versenypálya korrelációs nehézségek okán nem mutatkozik garancia arra, hogy ezek valóban működni is fognak. Arról nem is beszélve, hogy a következő két futam egyikén a rivális Red Bull még nagyobb fejlesztési csomaggal készül emelni a már most is domináns formáján...
Mindenkinek jó szurkolást kíván:
Szabó Balázs
az a baj hogy ami pályák jönnek azok mind kedveznek a red bullnak (Usa-ról nem tudunk nyilatkozni), de sok van még vissza, a renaultnál is harántfekvésben áll a kula az emberekben mert az a generátorprobléma még nem megoldott szóval bármikor újra előjöhet +ki tudja hogy alakulnak a dolgok, nem tehetünk mást csak drukkoljunk hogy Fernando vhogy behúzza a címet...