F1 Ferrari Hírek - Mindig Naprakész

2024. december 04. szerda.

Belga Nagydíj

E-mail Nyomtatás PDF

Circuit of Spa-Francorchamps - Spa-Francorchamps                     

Debütálás éve: 1950 

Egy kör hossza: 7004 m 

Körök száma: 44

Versenytáv: 308.176 km

Kanyarok száma: 19 

Leggyorsabb kör: K. Raikkonen - 1:45.070 másodperc (2007, Ferrari)

 

Az eredeti pálya

Az eredeti pálya

A Belga Nagydíj azon kevés Nagydíjak közé tartozik, ami már egybefonódott a Forma-1 történelmével. Az elmúlt 60 év alatt mindössze 6-szor került ki a versenynaptárból az ország. Persze nem csupán Spa volt az egyetlen helyszín ez alatt az idő alatt, de a legtöbb futamnak (42) az Ardennek lábainál fekvő Spa Francorchamps adott otthont. Már rögtön a Forma-1 legelső évében 1950-ben itt rendezték a Belga Nagydíjat, maga a pálya azonban még ennél is idősebb, hiszen 1924-ben adták át, bár ekkor még nem hasonlított a mai formájára, sőt a három várost összekötő 14 km-es háromszög formájával egy utcai pályának számított, és versenyeken kívül közútként használták egészen 2000-ig. Mind a versenyzők, mind pedig a nézők rajonganak ezért a pályáért, és az unalmas versenyek nagyon ritkák rajta. Gyönyörű környezet, izgalmas szintkülönbségek és tempós kanyarok jellemzik, így nem csoda, hogy alig van versenyző, aki nem a kedvenceként tartja számon.

Az eredeti pályának 1970-ben intett búcsút a Forma-1, és ekkor kezdődtek meg rajta az átalakítások.  Ennek köszönhetően mintegy 7 kilométerrel lett rövidebb, de ezzel együtt még mindig a versenynaptár leghosszabb pályája. Az utolsó átalakításra 2007-ben került sor. Ekkor "Buszmegálló" a Blanchimonthoz közelebb került, míg a La Source-ot kitolták. Eredetileg a célegyenes enyhén balra ívelt, ezt kiegyenesítették. A paddock és a boxutca rész így nagyobb lett. Sok kritika érte az új boxbejáratot, mert a betonfal túl szűk volt egy versenytempóval érkező autónak, igaz 2007-ben emiatt nem volt baleset. Az FIA kérésére a vitatott betonfalat lebontották. Az átépítések megőrizte eredeti karakterét, és mára az egyik utolsó klasszikus aszfaltcsík maradt a sorozatban.

Győzelmek számát tekintve Michael Schumacher a csúcstartó. A német legenda 1992 és 2002 között összesen hatszor nyert ezen a pályán (1996-ban, 1997-ben, 2001-ben, 2002-ben a Ferrari színeiben). A hétszeres világbajnok számára nem csak emiatt emlékezetes Spa, hanem mert 1991-ben itt debütált a Forma-1-ben, és egy évvel később itt szerezte meg legelső futamgyőzelmét. Kimi Räikkönen sem áll rosszul, ami a győzelmeket illeti, a finn 2005-ben és 2006-ban még a McLarennel, 2007-ben és 2009-ben pedig már a Ferrariban ülve diadalmaskodott itt Spában. A Ferrari jelenlegi pilótái közül Felipe Massa 2008-ban ünnepelhetett a dobogó legfelső fokán, míg Fernando Alonsónak ez még nem sikerült ezidáig.

 

Tudnivalók a pályáról:

A technikás pálya összesen 19 kanyarból áll, és több különlegessége is van. Ilyen például, hogy két boxutcával és két rajt-cél egyenessel rendelkezik. Az egyik, mely a La Source előtt található, a Forma-1 számára készült, a másik, az Eau Rouge előtt van építve és szintén külön boxokkal rendelkezik, merthogy forma-1-es futamok mellett GP2, DTM, FIA GT és WTCC versenyek helyszíne is a belgiumi pálya.

Érdekessége még a 100 méteres szintkülönbség, és a hosszú elnyújtott, nagysebességű kanyarok.

További különös tulajdonsága a belga aszfaltcsíknak, a kiszámíthatatlan időjárás. Az is előfordulhat, ugyanis hogy amíg a pálya egyik szakaszán süt a nap, addig egy másik szakaszon éppen borult eget és csúszós, nedves pályát tapasztal a versenyző.

 

Kritikus pontok:

- Híres kanyarja a rögtön a rajt utáni, La Source nevű hajtűkanyar, ami egy lassú forduló, ám a legtöbb esetben itt történni szokott valami koccanás a rajtot követően. Ezután egy viszonylag meredek lejtő vezet az Eau Rouge-hoz.

- Az Eau Rouge-t a Forma-1 egyik legnehezebb kanyarjának tartják. Ez egy bal-jobb-bal kombináció, amit egy emelkedőn közelítenek meg a pilóták, s bár a völgyben fekvő kombinációt padlógázzal lehet teljesíteni, a pilótáknak fizikálisan nagyon megterhelő,hiszen szervezetüket 4.6 G oldalirányú és 1.4 G függőleges terhelés éri. Ezután ismét egy nagyon meredek emelkedő következik. Ez a kanyar nagyon fontos, mert ezen múlhat az, hogy tud-e előzni a pilóta az ezt követő hosszú egyenesben, illetve annak a végén.

A kétszeres világbajnok Fernando Alonso így jellemezte a kanyart: „Lefelé mész a kanyarhoz, majd egy hirtelen (irány)váltással a mélyén, majd elindulsz nagyon meredeken felfelé. A pilótafülkéből nem látod a kijáratot, mikor mész felfelé, így nem tudod, hol fogsz landolni. A mért körön és a versenyen is egy kritikus kanyar, mert egy hosszú egyenes következik ezután, és ha hibázol, rengeteg időt veszíthesz. De egy nagyon élvezetes kanyar a pilóta számára. Minden körben egy különleges érzést kelt, mert van egy kis nyomás a testedben, mikor leérsz a kanyarhoz. Ez nagyon furcsa, de jó móka.”

- A hosszú egyenes után egymásba fonódó tempós ívek következnek, és ez a két gyors bal kanyar (La Combes és a Malmedy) az egyik legnagyobb kihívás itt Spában.

- A 10-es (Pouhon) kanyar egy nagyon gyors balos lejtő, ahol igen nehéz megtalálni az ideális ívet.

- Végül a „buszmegálló” sikán, ahol remek alkalom nyílhat az előzésre. Ez egy ultra lassú jobbos sikán a célegyenes előtt.

 

Technikai jellemzők:

Műszaki szempontból a motoroknak van a legnehezebb dolguk a belgiumi hétvégén, hiszen a kör nagyjából 72%-át padlógázzal teszik meg a pilóták - ez az arány egyébként csak Monzában nagyobb, ott 76% körüli -. Ehhez társul, hogy a La Source és a Les Combes között húzódik a szezon leghosszabb padlógázos szakasza. Az 1900 méter hosszú egyenes 24 másodperces terhelést jelent az erőforrásoknak.

Az aerodinamika terén kompromisszumot kell kötni Spában, bár magas a gyors "aero-kanyarok" száma, mégsem lehet maximális leszorító erőt alkalmazni, mert ennek a hosszú egyenesekben látnák kárát. Így összességében közepes szárnyállást választanak a mérnökök.

A fékek jelentik az egyetlen területet Spában, ahol nem kell fokozott igénybevétellel számolni, mivel egy körben csak háromszor kell keményen a fékpedálba taposni.

 

A Belga Nagydíj hétvégéjének menetrendje magyar idő szerint:

Augusztus 31. (péntek):   1. szabadedzés: 10:00-11:30
    2. szabadedzés: 14:00-15:30
Szeptember 1. (szombat):   3. szabadedzés: 11:00-12:00
    Időmérő: 14:00
Szeptember: 2. (vasárnap):   Verseny: 14:00

 

Hozzászólások (0)Add Comment
Szóljon hozzá Ön is!
Kérjük, hogy jelentkezzen be, ha hozzá kíván szólni. Ha még nincs fiókja, akkor regisztráljon!

busy
Módosítás: ( 2012. május 15. kedd, 21:44 )  

Abu Dzabi Nagydíj

News image

Abu Dzabi Nagydíj - Yas Marina Circuit Debütálás éve: 2009 Egy kör hossza: 5554 m...

Ausztrál Nagydíj

News image

Albert Park - Melbourne          Debütálás éve: 1996 Egy kör hossza: 5303 m Körök száma:...

Bahreini Nagydíj

Bahrain International Circuit - Szahír Debütálás éve: 2004 Egy kör hossza: 6299m Körök száma:...

Belga Nagydíj

News image

Circuit of Spa-Francorchamps - Spa-Francorchamps                      Debütálás éve: 1950  Egy kör hossza: 7004 m ...

Brazil Nagydíj

News image

Autódromo José Carlos Pace  -  Sao Paulo                   Debütálás év: 1973 Egy kör hossza: 4.309...

Brit Nagydíj

News image

Silverstone Circuit - Silverstone Debütálás éve: 1950 Egy kör hossza: 5891 m Körök száma:...

Európai Nagydíj

News image

Circuito Urbano de Valencia - Valencia                ...

Indiai Nagydíj

News image

Buddh International Circuit - Delhi Debütálás éve: 2011 Egy kör hossza: 5.137 km Körök...

Japán Nagydíj

News image

Suzuka Circuit - Suzuka         Debütálás éve: 1987 Egy kör hossza: 5.807...

Kanadai Nagydíj

News image

Circuit Gilles Villeneuve - Montreal   Debütálás éve: 1978  Egy kör hossza: 4.361 km  Körök...

Kínai Nagydíj

Shanghai International Circuit - Shanghai       Debütálás éve: 2004 Körhossz: 5451 m Körök száma: 56...

Koreai Nagydíj

News image

Koreai Nagydíj - Jeongam   Debütálás éve: 2010 Egy kör hossza: 5.621 km  Körök száma:...

Magyar Nagydíj

News image

Hungaroring - Mogyoród Debütálás éve: 1986 Egy kör hossza: 4381 m Körök száma: 70...

Maláj Nagydíj

News image

Sepang International Circuit - Kuala Lumpur         Debütálás éve: 1999 Körhossz: 5543 m Körök száma:...

Monacói Nagydíj

News image

Circuit de Monaco - Monte Carlo  Debütálás éve: 1950 Körhossz: 3340 m Körök száma:...

Német Nagydíj - Hockenheimring

News image

HockenheimRing - Hockenheim   Debütálás éve: 1970 Egy kör hossza: 4.574 km  Körök száma: 67...

Német Nagydíj - Nürburgring

News image

Nürburgring - Nürburg Debütálás éve: 1951 Egy kör hossza: 5148 m Körök száma: 60...

Olasz Nagydíj

News image

Autodromo Nazionale di Monza - Monza                               ...

Spanyol Nagydíj

News image

Circuit de Catalunya - Barcelona  Debütálás éve: 1991 Körhossz: 4655 m Körök száma: 66...

Szingapúri Nagydíj

News image

Marina Bay Street Circuit - Singapore  Debütálás éve: 2008 Egy kör hossza: 5073 m ...

Török Nagydíj

News image

Istanbul Park - Tomsfed       Debütálás éve: 2005  Körhossz: 5338 m  Körök száma: 58 Versenytáv:  309.604...