Istanbul Park - Tomsfed
Debütálás éve: 2005
Körhossz: 5338 m
Körök száma: 58
Versenytáv: 309.604 km
Kanyarok száma: 14
Leggyorsabb kör: J. P. Montoya - 1:24.770 (2005, McLaren)
A Török Nagydíjat immár 6. alkalommal rendezik meg az Istanbul Parkban, amely a török fővárostól, Ankarától mintegy 90 kilométerre található.
A pálya történelme így még igen csekélyke, ugyanakkor a Ferrari pilótája, Felipe Massa számára annál sikeresebb. A brazil zsinórban három alkalommal foglalhatta el a dobogó legfelső fokát (2006-2008), ráadásul ugyan ennyiszer szerezte meg a pole pozíciót is. Massa egyébként 2006-ban itt szerezte meg legelső futamgyőzelmét.
Tudnivalók a pályáról:
Tervező: Herman Tilke
Legfőbb jellemzője, hogy az óra járásával ellentétes irányba futják a versenyt a pilóták, vagyis több benne a bal-, mint a jobb kanyar. Mindemellett a tervező úgy döntött, hogy nem egyenesíti ki a kissé dombos helyszínt, így az isztambuli aszfaltcsíkot kisebb emelkedők és lejtők tarkítják.
Az Istanbul Park négy egyenesből ill. 14 kanyarból áll, és mondhatni gyorsnak számít az F1-es helyszínek között, de egyaránt színesítik gyors- és lassú-, illetve technikás kanyarok.
Kritikus pontok:
- A 8-as kanyar, mely az elmúlt években már szedett néhány „áldozatot”. A forduló jellegzetessége, hogy négy csúcspontja van, és az autók 260 km/h-val száguldanak át rajta, miközben a pilótákra embert próbáló oldalgyorsulás hat. Vagyis közel sem veszélytelen, hogy sokan gázelvétel nélkül veszik ezt a kanyart, főleg, hogy ennél a résznél vannak a gumik kitéve a legnagyobb terhelésnek.
Felipe Massa: ”Isztambulban a nyolcas kanyar egészen lenyűgöző, az egész szezonban itt kell a legnagyobb oldalirányú G erőt elviselned, ami hihetetlenül megterheli a nyakat és a testet. A kanyar közepén van egy bukkanó, ami bizony megzavarhatja a stabilitást. Nagyon trükkös kanyar, melyben több ívet is lehet választani, attól függően, hogy az autód éppen milyen."
- Előzni legfőképpen a pálya hátsó egyenesében lehet, ahol a 12-es kanyar kínál erre remek lehetőséget. Ez egy igen nehéz kanyarkombináció (12-es és 13-as) amelynek teljesítése meghatározza a célegyenesben elérhető maximális sebességet. Ennek az egyenesnek a végén van az aszfaltcsík leggyorsabb pontja is, a pilóták mintegy 320 kilométer/óra sebességből vesznek vissza.
Technikai jellemzők:
Az autók beállítása terén a kanyarok színessége miatt itt is kompromisszumokat kell kötni. Míg a 8-as kanyarban az aerodinamikai tapadás a legfontosabb, addig például az utolsó három lassú kanyar miatt legfőképp a kiváló mechanikai tapadásra van szükség.
A motorok és a fékek közepes terhelésnek vannak kitéve, a gumiknak azonban itt is jelentős szerepe lesz.
A Török Nagydíj hétvégéjének menetrendje magyar idő szerint:
Május 6. (péntek): | 1. szabadedzés: | 9:00 - 10:30 | |
2. szabadedzés: | 13:00 - 14:30 | ||
Május 7. (szombat): | 3. szabadedzés: | 10:00 - 11:00 | |
Időmérő: | 13:00 | ||
Május 8. (vasárnap): | Verseny: | 14:00 |
A Török Nagydíj hétvégéjének menetrendje magyar idő szerint:
Május 28. (péntek): 1. szabadedzés:
9:00 - 10:30
2. szabadedzés:13:00 - 14:30
Május 29. (szombat): 3. szabadedzés:10:00 - 11:00
Időmérő:13:00
Május 30. (vasárnap): Verseny:14:00
bocsánat , de itt a dátummal nincs valami baj?????????????
nem 8. 9. és 10 lenne?????????????