A Ferrari korábbi főtervezője, Rory Byrne aktívan részt vesz a jövő évi versenyautó fejlesztésében.
A dél-afrikai géniusz megkérdőjelezhetetlen szerepet játszott Michael Schumacher és a Ferrari dominanciájában a 2000-es évek elején. Sőt Michael Schumacher a hét világbajnoki címét - kettőt a Benetton, ötöt a Ferrari színeiben - Rory Byrne által tervezett autókkal nyerte. 1996-ban lett tagja a Ferrari „álomcsapatának” Ross Brawn és Schumacher társaságában, és 2006 végéig volt a Scuderia főtervezője.
A szakember a Ferrari 2013-as autójának bemutatóján is részt vett, és már akkor is hallani lehetett olyan pletykákat, miszerint újra aktív szerepet játszik az autó tervezésében. Ezt vasárnap a Ferrari meg is erősítette.
A szóvivő elmondta, a 69 éves szakember az új Enzo projekten is dolgozik, de „operatív támogatást” nyújt a 2014-es Formula-1-es projektben is.
Az Auto, Motor und Sport már korábban idézte Byrne-t, miszerint „teljes gőzzel dolgozik” a jövő évi autón, amelyhez képest az F138 csak egy „gyerekjáték”.
A Byrne szakértelme fontos a Ferrari számára, hiszen 2014-ben rengeteg szabályváltozás lesz a Formula-1-ben: 1.6 literes, hathengeres turbómotorok, ERS (Energia Visszanyerő rendszer), és a karosszériára vonatkozó módosítások. Emiatt a Ferrari két tervezőcsapattal dolgozik az idei évben: a Simone Resta által vezetett csoport az idei, F138-as projekten, míg Fabio Montecchi csapata a jövő évi autón dolgozik, mind ketten Nicolas Tombazisnek tartoznak jelentéssel. Byrne ez utóbbi csapat munkáját segíti.
Rory Byrne sikerei:
Konstruktőri címek (7):
1995 (Benetton), 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004 (Ferrari)
Egyéni világbajnoki címek az általa tervezett autókkal (7):
Michael Schumacher (1994,1995 – Benetton, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004 - Ferrari)
Byrne által tervezett legfontosabb autók:
Benetton-Ford B194
Bár a konstruktőri világbajnokságot nem sikerült megnyernie a Benettonnak ezzel az autóval (második lett a Williams-Renault mögött 15 ponttal lemaradva), a legtöbb győzelmet (8) Michael Scumacher szerezte a Formula-1 talán legtragikusabb évében, ami nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a német megnyerte első világbajnoki címét.
Ferrari F1-2000
Ennek az autónak az elődje, az F399 megnyerte az 1999-es Formula-1 világbajnokságot, azonban az egyéni címről Eddie Irvine 2 ponttal lemaradt, míg Michael Schumacher lábtörése miatt a szezon fele előtt kiszállt ebből a versenyből. Azonban a legtöbb dobogót ez az autó szerezte, és az F2000 ennek az autónak a továbbfejlesztett változata volt. Byrne-ra jellemző volt ez a gondolkodásmód, mottója az „Evolúció, nem forradalom” volt az autótervezésben.
Ezzel az autóval kezdte meg fél évtizedes dominanciáját Schumacher és a Ferrari. Az F1-2000-vel a 17 futamból 10 futamon győzedelmeskedett a csapat.
Ferrari F2004
Byrne utolsó címet nyerő autója, amely a valaha volt leggyorsabb F1-es autó elismerést is birtokolja: a későbbi szabályváltozásoknak köszönhetően is, ez az autó tartja a körrekordot hét pályán abból a nyolc aszfaltcsíkból, ami a Formula-1-es versenynaptár része maradt ebből a szezonból.
18 versenyből 15-öt az F2004 nyert meg, és Schumacher már négy futammal a világbajnokság vége előtt megnyerte sorozatban ötödik, összesen hetedik világbajnoki címét. A Ferrari sorozatban hatodik konstruktőri világbajnokságát nyerte ezzel az autóval, lezárva a csapat minden bizonnyal legsikeresebb korszakát.
(forrás: autosport.com)