Szabó Balázs - A szezon elindulásával ádáz fejlesztési küzdelem vette kezdetét. Mivel a Ferrari idei konstrukciója, az F138 egyelőre nem bizonyult különösen problémásnak egyik területen sem, ezért a csapat folyamatos fejlesztési programot dolgozott ki, mely elsősorban a kipufogót, az elülső és hátsó terelő szárnyakat, a padlólemezt és a fékcsatornákat érinti.
Ausztrál Nagydíj
Nyílás a pilótafülke alatt
A Ferrari nagy feltűnést keltett a pilótafülke és az elülső törési struktúra határán lévő bevezető nyílásával, noha már az F2012-n is alkalmaztak hasonló kialakítást, igaz kisebb átmérővel. Az
Ausztrál Nagydíj első szabad edzésein még ezzel futott a csapat, szombatra azonban elvetették. Az, hogy mire használja a Ferrari, továbbra is tisztázatlan. Szolgálhatja a pilótafülke valamint az oldaldobozok alsó részén helyet foglaló elektronikai dobozok hűtését is, mint ahogyan tavaly a Red Bull és Sauber esetén, szolgálhat aerodinamikai célokat, vagy éppen mind a kettőt. Ha aerodinamikai funkciót tölt be, akkor az orr alatti alacsony nyomású levegő elvezetése a funkciója, ezzel pedig biztosítja a lehető legjobb minőségű levegő oldaldobozok irányába történő áramlását.
Első terelőszárny
A Ferrari legújabb első terelő szárnya a barcelonai tesztek legutolsó napján mutatkozott be. Ez egy radikális átdolgozás az előző verzióhoz képest. Egy egyedi hosszanti nyílással (1), egy horizontális dimenziójában megnövekedett bevágással a véglapokon, egy nyílással a főprofilban (3), egy Lotus-típusú vertikális terelő elemmel és egy Red Bull-inspirálta idommal (5) van ellátva.
Utóbbi két idomra illetve a főprofil differenciáltabb szeparálására apró hatást produkál a levegő jobb terelésében, melyek bevezetésére valószínűsíthetően az autó hátulján történt jelentős változások (új diffúzor és átdolgozott kipufogó elrendezés) volt szükség. A véglapok fejlesztése állította az egyik legnagyobb feladat elé a Ferrari mérnökeit az elmúlt időszakban. A tavalyi év első felében a pilóták nem voltak megelégedve az első szárny következetességével a kanyarok középpontján, ezért komoly fejlesztésekbe kezdett a csapat, melyek a véglapok differenciáltságára irányultak. A nyáron bevetett, Mercedes-típusú négy bevágásos véglapot nem sikerült munkára fogni egészen tavaly év végéig. A csapat most egy újabb koncepcióval állt elő, hogy konstansabb légáramlást érjen el kanyarodáskor.
Féklemezek
A Ferrari tovább fejlesztette az elülső féklemezeit egy horizontális idom hozzáadásával.
A csapat agresszív kialakítású Williams-inspirálta féklemezei további finomításra kerültek. Mivel az autó légellenállásának közel egy harmad részét a kerekek által generált turbulencia okozza, az egyik legnagyobb fejlesztési területet jelentik a fékcsatornák végsőkig történő optimalizálása. A két horizontális lemezzel, melyek végei felfelé vezetnek, megpróbálják a turbulens, alacsony nyomású levegőt elterelni és megakadályozni, hogy az autó padlólemeze alá szökjön.
Maláj Nagydíj
Módosított kipufogó kivezetés
Míg más csapatok a pilótafülke mellett nyitották meg a karosszériát annak érdekében, hogy alkalmazkodjanak a Malajziában jellemző magas hőmérsékletekhez, addig a Ferrari a kipufogó mellett vezetett be egy vágást. Ez a kipufogó gázok kivezető csatornájával párhuzamos és az autó középvonalára srég, így a magas energiájú forró áramlat egy viszonylag neutrális zónába kerül, ezzel csökkentve az általa okozott turbulenciakeltést.
Írta: Szabó Balázs