Albert Park - Melbourne
Debütálás éve: 1996
Egy kör hossza: 5303 m
Körök száma: 58
Versenytáv: 307.574 km
Kanyarok száma: 16
Leggyorsabb kör: S. Vettel - 1:23.919 (2010, Red Bull)
A Melbourne Grand Prix Circuit egy autóverseny-pálya Melbourne-ben, Ausztráliában. A versenypálya a belvárostól néhány kilométerrel délre található Albert Parkban fekszik, egy mesterségesen létrehozott tó körül. A pálya nagy része közút, egy évben mindössze egyszer zárják le az Ausztrál Nagydíj hétvégéjére.
Ausztrál Nagydíj 1985 óta szerepel a Formula-1 naptárában. Az első 11 évben Adelaide adott otthont a versenyeknek, 1996 óta azonban Merlbourne lett az állandó helyszín, és a 2006-os illetve a 2010-es év kivételével mindig itt rendezték az évadnyitó futamot.
A Ferrari színeiben legtöbbször Michael Schumacher tudott itt nyerni, összesen 4 alkalommal. Még a Ferrari versenyzőjeként Kimi Räikkönen és Eddie Irvine szerzett futamgyőzelmet, míg a jelenlegi pilótáink közül Fernando Alonso a Renault színeiben tudott diadalmaskodni. A Ferrari számít a legsikeresebb csapatnak az Albert Parkban, hiszen az eddigi 15 futamból 6-ot Ferrari versenyző nyert meg. Öt futamgyőzelme van a McLaren-Mercedes csapatának, kettő a Renault-nak, míg a Brawn Mercedes, a Williams-Renault és a Red Bull versenyzői egy-egy alkalommal állhattak fel a dobogó legfelső fokára.
A Ferrari pilótái összesen öt alkalommal vághattak neki a futamnak az első rajtkockából. (Schumacher 3, Barrichello és Räikkönen 1-1 alkalommal)
Jelenlegi versenyzőink eddigi szereplése az Ausztrál Nagydíjon:
Felipe Massa: | Fernando Alonso: | |
2001 | 12. (Minardi) | |
2002 | kiesett (Sauber) | |
2003 | 7. (Renault) | |
2004 | kiesett (Sauber) | 3. (Renault) |
2005 | 10. (Sauber) | 3. (Renault) |
2006 | kiesett (Ferrari) | 1. (Renault) |
2007 | 6. (Ferrari) | 2. (McLaren-Mercedes) |
2008 | kiesett (Ferrari) | 4. (Renault) |
2009 | kiesett (Ferrari) | 5. (Renault) |
2010 | 3. (Ferrari) | 4. (Ferrari) |
2011 | 7. (Ferrari) | 4. (Ferrari) |
Időjárás-előrejelzés:
A legfrissebb előrejelzések szerint a pénteki szabadedzések alatt lehet a legnagyobb esély az esőre, sőt az első szabadedzés minden bizonnyal esős körülmények között fog lezajlani. Szombattól kezdve azonban egyre kisebb a valószínűsége az esőnek, míg vasárnapra már napos időt jósolnak a meteorológusok. A maximum hőmérséklet vasárnap meghaladhatja majd a 20-25 Celsius fokot.
A Pirelli által szállított gumikeverékek:
A Pirelli már korábban bejelentette, hogy az első futamon a közepes (fehér) és a lágy (sárga) keveréket fogja a csapatok számára bocsátani. A harmadik, Kínai Nagydíjon ugyanezeket a keverékeket használhatják majd a csapatok, míg a Maláj Nagydíjon a kemény és a közepes keverékek kerülnek majd az autókra.
Előzési zóna:
Az előző évvel ellentétben idén két előzési zóna lesz az Albert parkban, de csak egy mérési pont. A detektáló pont a tavalyi évhez hasonlóan a 14-es kanyar bejáraánál lett meghatározva, míg az első előzési zóna a célegyenes utolsó 795 méterén található, míg idén a második kanyar után is aktiválhatjk a versenyzők az előzét segítő rendszert. A másoik előzési zóna a 3-as kanyar előtt 510 méterrel kezdődik.
Tudnivalók a pályáról:
Tervező: Ron Walker
Az Albert Parkban fekvő pálya nagy része közút, és egy évben mindössze egyszer zárják le az Ausztrál Nagydíj hétvégéjére. Különlegessége, hogy egy tó köré épült.
A félig utcai, félig hagyományos pályának minősülő aszfaltcsík a versenynaptár technikásabbjai közé tartozik, melyet összességében a 16 kanyarjából egyaránt megtalálhatóak a lassú- és nagysebességűek is.
Kritikus pontok:
- A 3-as szűk jobbos kanyar, ami egy hosszabb egyenes után következik, és ha a pilóta elvéti a féktávot, könnyen a kavicságyban landolhat.
- A 15-ös szűk bal kanyar tökéletes teljesítése azért fontos, mert ez által lehet nagy sebességet elérni a célegyenesben.
- Fernando Alonso szerint a 11-es és 12-es kanyarok is rendkívül nagy precizitást igényelnek, hiszen ha valaki hibázik a 11-es kanyarnál, az a következő ívnél látja ennek kárát, és már oda is a jó köridő.
Technikai jellemzők:
Az beállítása itt is nagy kihívás a 16 teljesen különböző kanyar miatt, de általában a közepes és magas leszorítóerős beállításokat favorizálják a csapatok.
Az Albert Park aszfaltja különösen megterhelő a gumiabroncsoknak és a fékeknek.
Hat olyan fékezési pont is van a pályán, ahol több mint 200 km/órás sebességről kell szinte állóra fékezni az autót.
Az Ausztrál Nagydíj hétvégéjének menetrendje magyar idő szerint:
Március 16. (péntek): | 1. szabadedzés: | 2:30-4.00 | |
2. szabadedzés: | 6:30-8:00 | ||
Március 17. (szombat): | 3. szabadedzés: | 4:00-5:00 | |
Időmérő: | 7:00 | ||
Március 18. (vasárnap): | Verseny: | 7:00 |
Az időmérőedzést és a versenyt is élőben közvetíti az M1, míg a szabadedzések internetes linkeken lesznek követhetőek.
Egy kör Fernando Alonsóval az ausztrál pályán: