Felipe Massa blogja a Maláj Nagydíj előtt
Nemrég érkeztem meg Kuala Lumpurba, miután eltöltöttem pár napot otthon São Paulóba az első nagydíj után. A lehető legtöbb időt töltöttem a családommal és a barátaimmal, mert a Kínai Nagydíj után Európába teszem át a székhelyem a bajnokság utolsó szakaszáig. Rendszeresen tartottam a kapcsolatot a maranellói mérnökökkel, így tudom, hogy számíthatok némi változásra az autón, amikor ismét a pilótafülkébe ülök pénteken. A csapatból senki nem volt elégedett sem az autó teljesítményével, sem a végeredménnyel az Ausztrál Nagydíjon, és sokat kellett dolgoznunk azon, hogy megtudjuk, a verseny miért nem az elvárásaink szerint alakult, és aztán meg kellett terveznünk hogyan haladjunk tovább ezen a hétvégén.
Itt Malajziában is rengeteg még megválaszolatlan kérdés lesz, amikor pénteken a pályára hajtunk, mert ha összehasonlítjuk a melbourne-i és a sepangi pályát, a különbség körülbelül akkora, mint a fehér és a fekete között. Melbourne-ben az aszfalt nem koptatja annyira a gumikat, a hőmérséklet hűvös, a pálya inkább városi pálya, még ha ez egy igazi versenypálya is és különböző típusú kanyarokkal rendelkezik. Ezzel szemben Sepangban nagyon meleg van, egy igazi versenypálya, sok nagysebességű szakasszal, gyors kanyarokkal, és rengeteg irányváltással. Aztán fizikai szempontból is teljesen különbözik a két pálya: az Albert Park nagyon könnyű, és amikor verseny végén kiszállsz az autóból, teljesen frissnek érzed magad, míg Malajziában sok folyadékot veszítesz, lefogysz, és általában sokkal jobban igénybe veszi a versenyzőket. Mindezen okok miatt azt várom, hogy teljesen más teljesítményt láthatunk majd a csapattól is és az autótól is.
A mozgatható hátsó szárnnyal (DRS) a helyzet itt sokkal érdekesebb lesz, mert jelenleg az a terv, hogy a versenyen a boxba vezető egyenesen használhatjuk, de Sepangban a célegyenes valójában hosszabb ennél az egyenesnél. Az is igaz, hogy ez sokkal nagyobb esélyt kínál az előzésre. Szóval várunk az FIA végleges döntésére, hogy a DRS-t az első egyenesben, a hátsó egyenesben vagy mindkettőben használhatjuk-e. Személy szerint én nem vagyok biztos benne, hogy a DRS engedélyezése mindkét egyenesben a legjobb döntés, mert szerintem ez nagyon könnyűvé tenné az előzést. Meg kell találni a megfelelő egyensúlyt aközött, hogy növeljük az előzések esélyét, de ne váljon túl könnyűvé sem ez a manőver. Sepangban két hosszú egyenes követi egymást, így nem biztos, hogy már az első egyenesben megpróbálkozol az előzéssel, hanem inkább itt megpróbálsz a lehető legközelebb kerülni az előtted haladóhoz, mielőtt szimplán megelőznéd a második egyenesben.
Az időjárást tekintve, úgy tűnik elkerülhetetlen, hogy ismét dolgunk legyen a szokásos nagy esőzéssel minden nap a délután egy bizonyos pontján, ami érdekes lehet. Eddig csupán egy napot tesztelhettem a Pirelli esős abroncsait, még a februári jerezi teszten, ami nem volt elég arra, hogy tökéletesen megértsük a viselkedését. Jól fel kell készülnünk minden lehetséges szituációra, és érdekes lesz látni, hogy az abroncsok hogyan működnek a nagyon meleg és a nagyon nedves körülmények között. Ez tehát egy nagyon fontos hétvége lesz a Pirelli számára, egy viszonylag könnyű melbourne-i debütálás után.
Mint versenyző, nem sok mindent tehetünk a meleg körülményekkel, de őszintén szólva, ha elég fitt vagy, nem is kell sok mindent tenned. Már különböző módszereket kipróbáltam, mint például azt, hogy az overallomat hideg vízbe áztattam a rajt előtt. Bármit is teszünk, ez egy kemény verseny: nem csak a meleg miatt, mert a páratartalom is elég kellemetlen. Bahreinben például ha 40 fokban is versenyeztünk, nem izzadtam meg az autóban, mert a sivatagban nagyon száraz meleg van. Malajziában a pára a probléma, ami miatt a versenyző itt jobban igénybe van véve, sok folyadékot vesztünk, ami befolyásolja az erőnlétet és a koncentrációt. Nem számít mennyire vagy fitt, jobban igénybe vesz ez a pálya, mint akármelyik más. A Brazíliában eltöltött időm nagyon hasznos volt ilyen szempontból, mert most ott is nagyon meleg van.
Tavaly egy stratégiai hibát követtünk el az esős időmérőn itt Sepangban, és a huszonegyedik helyről rajtoltam. Végül a hetedik helyen fejeztem be a versenyt, de mindent elkövetünk, hogy elkerüljük a hasonló hibát: mint ahogy már mondtam, a legfontosabb Sepangban az, hogy készen állj mindenre.